De dauwpunttemperatuur is een term die door meteorologen in de winter veelvuldig wordt gebruikt. En ook voor de gladheidsbestrijding is de dauwpunttemperatuur een belangrijke om in de gaten te houden. Zeker met het oog op het tijdig strooien van de openbare weg. Heb je een gladheidsmeldsysteem (GMS) in jouw regio? Dan kun je dauwpuntwaarde continu aflezen. Maar wat is de dauwpunttemperatuur precies? En hoe kan het zorgen voor gladheid?

 

Wat is dauwpunttemperatuur?

De dauwpunttemperatuur is de temperatuur van de lucht die volledig met waterdamp verzadigd is. Zodra de temperatuur bij gelijkblijvende luchtvochtigheid daalt, kan er nevel, mist of dauw ontstaan. Als het bijvoorbeeld 12 graden is en de dauwpunttemperatuur is 5 graden, dan moet de luchttemperatuur tot 5 graden afkoelen om mist te laten ontstaan. De dauwpunttemperatuur is de temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren door afkoeling van de lucht, zonder dat er vocht toegevoerd of afgevoerd wordt. In de winter kan het dauwpunt rond of onder nul vallen. Komt er op dat moment neerslag aan? Dan gaan meteorologen in dat geval vaak uit van winterse neerslag.  

Het belang van dauwpunttemperatuur tijdens gladheidsbestrijding

Het meten van de dauwpunttemperatuur is voor gladheidsbestrijding erg belangrijk. Je bepaalt daarmee of het vocht dat in de lucht zit zich gaat hechten aan het wegdek. Ligt de wegdektemperatuur onder nul? Dan kan ook de weg glad worden. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Je kent vast het beeld van een wit uitgeslagen weg? Dit zijn kleine ijskristalletjes die zich afzetten op het wegdek, ook wel rijpvorming genoemd. Bij rijpvorming ligt de wegdektemperatuur onder nul én onder de dauwpunttemperatuur. Het vocht in de lucht hecht zich dan in vaste vorm aan de weg, oftewel rijp. Je ziet het vooral in de late avond, nacht of vroege ochtend ontstaan bij bruggen en viaducten, omdat de ondergrond daar veel kouder is.

Wegen met aan weerszijden water, zoals sloten, worden tijdens een heldere winternacht  over het algemeen kouder en komen daarmee eerder in de buurt van de dauwpunttemperatuur.

Bij rijpvorming zijn de wegen glad. Het is belangrijk om voorafgaand aan rijpvorming te strooien. Doe je het pas daarna? Dan rijden de auto’s al over de witte laag heen en is de rijpvorming platgedrukt, wat gladheid veroorzaakt. Zorg dus dat er zout ligt, voordat rijpvorming ontstaat. Zo kan het vocht mengen met het zout en bestrijd je gladheid.

Hoe een gladheidmeldsysteem helpt

Gelukkig zijn er een aantal tools die helpen bij gladheidsbestrijding. Als je een contract hebt met een weerbureau, ontvang je van hen een verwachting over de kans op gladheid. Je hoeft dan de temperaturen niet continu in de gaten te houden, maar krijgt vanzelf een melding vanuit het weerbureau wanneer de dauwpunttemperatuur kritische waarden aanneemt en condensatiegladheid kan gaan optreden. Zij kunnen je ook adviseren of het nodig is te strooien of niet. Dit bespaart jou een hoop tijd en onnodige strooiacties.

Daarnaast kun je zelf gegevens aflezen in het gladheidmeldsysteem (GMS). Hierin lees je onder andere de luchttemperatuur, dauwpunttemperatuur en wegdektemperatuur af. Tot slot kunnen sensoren meten of er voldoende zout op het wegdek aanwezig is om gladheid te beperken. 


Gladheidsbestrijding op orde?

Heb jij alle kennis over gladheid paraat? En werken alle hulpmiddelen naar behoren om elk type gladheid op tijd te bestrijden? Doe de zelf-audit gladheidsbestrijding en weet direct of jouw kennis en hulpmiddelen up to date zijn. 

Toets je kennis